Samskaping rundt erfaringskompetanse inn i høyere utdanning

Bilde av Vebjørn Ørsjødal og Yvonne Vornes
Vebjørn Ørsjødal (lektor) og Yvonne Vornes (erfaringskonsulent mm.) i KBT Fagskole. De har vært med i et prosjekt hvor samskaping var sentralt.

Brukererfaring sentralt i Eramus+-prosjekt

I Erasmus+-prosjektet SEKEHE jobbet de for systematisk innarbeiding av brukererfaring i høyere utdanning gjennom samskaping. Erfaringskompetanse hadde en sentral plass i prosjektet, både i tematikk men også metode.

Prosjektet var et samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Norge, Tsjekkia, Belgia og Italia. Fra alle landene deltok også "experts by experience", eller erfaringseksperter på norsk. SEKEHE har resultert i håndbøker om co-teaching (samundervisning), studentstøtte og tilgjengelighet. Det har også ført til at læreplanene i 9 emner på høyskolenivå har blitt oppdatert ved at erfaringskunnskap har blitt innført i undervisnings- og vurderingssammenheng

Co-teaching - erfaringskompetanse inn i høyere utdanning

Co-teaching, eller samundervisning handler om at personer med erfaringskompetanse (experts by experience) underviser sammen med en lærer (eller tilsvarende). På denne måten får erfaringskompetansen en mer likeverdig plass i undervisningen. Det kan blant annet bidra til å redusere stigma.

Under konferansen om brukermedvirkning i forskning og fagutvikling i mars 2025, holdt Vebjørn Ørsjødal og Karl Johan Johansen et forerag om brukermedvirkning i forskning, og co-teaching. Du kan se opptak av foredraget i videoen under.