Metoder og arenaer for brukermedvirkning
Brukermedvirkning skjer på individnivå på vegne av seg selv, på systemnivå på vegne av større grupper, på politisk nivå og i forskning som medforskere. Dette innebærer:
- Likeverdig samarbeid – medbestemmelse i egen plan og prosess som bruker.
- IP – Individuell plan – Plan/verktøy for et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset hjelpetilbud, med formål om å styrke samhandlingen mellom tjeneste og bruker/pårørende og sikre brukermedvirkning.
- Skriftlige evalueringsskjema og spørreundersøkelser.
- FIT – Feedbackorienterte tjenester (Også kjent som KOR – klient og resultatstyrt praksis) – Skjema for systematisk innhenting av tilbakemeldinger fra klienten om nytten av behandlingen, terapiprosessen og relasjonen til behandler.
- Intervju og dialogbasert evaluering.
- Bruker Spør Bruker (BSB) – en kvalitativ metode der tidligere brukere av tjenesten er med på å utforme og gjennomføre intervju av nåværende brukere. Resultatene sammenfattes i en sluttrapport og deles i dialogkonferanse med alle involverte og tjenestens ansatte. KBT har lang erfaring med denne metoden.
- Pårørende – Brukerens nettverk involveres og motiveres til å delta i brukerens bedringsprosess på bakgrunn av brukerens ønske og behov.
- Erfaringsmedarbeidere – tilsetting av medarbeidere med brukererfaring styrker brukerperspektivet i tjenestene.
- Brukerråd/-panel/-utvalg/-komiteer/-arbeidsgrupper/-tilsyn – Representanter med en rådgivende funksjon fra et brukerperspektiv på helseinstanser, med mål om å fremme kommunikasjonen med, erfaringer og utfordringer, til nytte for tjenesteutvikling og politikk. Dette foregår på et helseforetak eller styrer på overordnet nivå, på avdeling i helsetjenesten, plan- og arbeidsgrupper i kommune/fylke, kvalitetsutvalg eller tilsynsinstanser.
- Dialogkonferanser/dialogmøter – Samling av brukere/brukerrepresentanter og fagfolk/tjenesteytere med mål om å skape dialog om virksomheten, løfte frem problemstillinger og løsninger.
- Pasient og brukerombud.
- Læringsnettverk, nettverksmøter og konferanser med involvering av voksne brukere – Formidling, deling og utvikling av kunnskap og erfaring med fagpersonell og brukere.
- KS` læringsnettverk for gode pasientforløp for personer med psykiske problemer og/eller rusproblemer.
- Tvangsforsk – Nettverk for forskning og kunnskapsutvikling om bruk av tvang i det psykiske helsevernet.
- Forskning der brukere blir involvert som medforskere.
Les mer om dettte:- KBTs sider om forskning
- De regionale helseforetakenes veileder for brukermedvirkning i helseforskning i spesialisthelsetjenesten
- Erfaringskompetanse.no
- Forskningsrådet
- European Patients` Academy (EUPATI)
- Service User Research Enterprise (SURE), King`s College London
- Intervju med Nasjonal Kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse og Høgskolen i Innlandet
- Oslo Universitetssykehus sine sider om brukermedvirkning i forskning
- Brukerstyrte sentre – Ressursbaser for brukerkompetanse og opplæring innen psykisk helse og rus. Jobber med å innhente, gyldiggjøre og formidle brukerkunnskap og erfaringer, samt. opplæring, forskning og undersøkelser/evalueringer.
- Kompetansesentre og kunnskapssentre.
- Akan – Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk
- Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse (Erfaringskompetanse.no)
- Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (ROP)
- Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp (Selvhjelp Norge)
- Kompetansesenter rus (KoRus)
- Samisk nasjonalt kompetansesenter for psykisk helse (SANKS)
- Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA)
- Nasjonalt kompetansesenter for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier (NEVSOM)
- Bruker-/pårørendeorganisasjoner, ideelle organisasjoner, stiftelser, frivillige instanser som er dannet for å ivareta voksne brukeres interesser – Representerer kunnskap og erfaring fra brukere og driver med rådgivning, formidling, opplæring, drift av tiltak, støtte og styrking av brukerstemmen på individnivå, systemnivå, og politisk nivå. Se: