Bruker Spør Bruker-evaluering – Sommerstua treffsted, Trondheim kommune
Sommerstua er et lavterskeltilbud for mennesker med psykiske problemer som trenger et sted å møtes i byen. Som et ledd i å styrke brukermedvirkningen i velferdstjenestene, ville Trondheim kommune gjøre en evaluering av treffstedet. Enhetsleder og ansatte ved Sommerstua ville se på mulighetene i framtida for treffstedet, og forbedre og utvikle kvaliteten på tilbudet. De ønsket også å…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – Veiskillet treffsted, Trondheim kommune
Som en del av oppfyllingen av kravet om brukermedvirkning i Opptrappingsplanen for psykisk helse, ønsket Trondheim kommune å benytte seg av Bruker Spør Bruker-metoden for treffstedet Veiskillet. I undersøkelsen som ble gjennomført i 2008 kom blant annet fram at Veiskillets viktigste funksjon var den sosiale og at det bidro til å gi brukerne en struktur…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – Heimdal treffsted, Trondheim kommune
Som en del av oppfyllingen av kravet om brukermedvirkning i Opptrappingsplanen og ønsket om å gjennomføre en brukerundersøkelse, ønsket Trondheim kommune å benytte seg av Bruker Spør Bruker-metoden. Den er del av en samarbeidsavtale mellom Trondheim kommune og KBT-senteret om evaluering av tilbudet ved de tre treffstedene Veiskillet, Heimdal og Sommerstua. Målsettingen er å få…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – Meråker kommune
Det overordnede målet med Bruker Spør Bruker-evalueringen i Meråker kommune var å bidra til forståelse for hva kommunens tjenesteapparat gjorde bra, og hva som kunne forbedres, basert på brukernes erfaringer. Intervjuene ble gjennomført av Mariann Gladsø og Svanhild Johnsen i november 2007, og rapporten ble skrevet under veiledning av Heidi Westerlund i 2008. Hovedkonklusjonen var…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – Hamar kommune
Det ble i 2007-2008 gjennomført en Bruker Spør Bruker-undersøkelse av Hamar kommune. Evalueringen ble gjennomført i perioden for Opptrappingsplanen for psykisk helse (1999-2010). Det ble gjort intervjuer med i alt 29 brukere av Hamar kommunes psykisk helsetjeneste. Hovedmålet med evalueringen var å dokumentere en vurdering av tjenestens måloppnåelse i et brukerperspektiv. Undersøkelsen ble planlagt og…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – St. Olavs Hospital HF Psykisk helsevern – Samhandling og kvalitet
Mental Helse Sør-Trøndelag tok initiativet til en evaluering av Psykisk helsevern der man ønsket å styrke brukerperspektivet i tjenestene. Prosjektet er en av flere videreføringer av samhandlingsprosjektet «Lettere tilgang til en samordnet psykiatritjeneste». Overordnet problemstilling for undersøkelsen var samhandling og samarbeid rundt pasienter innlagt ved avdelinger i psykisk helsevern. Det ble gjort intervjuer med i…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – Inn på tunet
Inn på tunet (IPT) er tilrettelagte og kvalitetssikrede velferdstjenester på gårdsbruk. Programstyret for Inn på tunet og Fylkesmannen i Sør-Trøndelag tok kontakt med Mental helse, som sammen med Brukerstyrt senter i Midt-Norge foretok en brukerundersøkelse av tilbudene ved fem Inn på tunet-gårder i Trøndelag. Dagfinn Bjørgen ved Brukerstyrt senter i Midt-Norge ledet arbeidet, og gjennomførte…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – Inderøy kommune
KBT gjennomførte på etterspørsel en evaluering av tjenestetilbudene i Inderøy kommune. Kommunen la godt til rette for undersøkelsen, og rekrutterte et bredt utvalg av informanter til brukermøtene. Det kom frem at det var et stort behov for mer informasjon om kommunens tilbud, og om psykisk helse generelt. Informasjon om rettigheter var vanskelig tilgjengelig. Flertallet av…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – Namsos kommune
Som ledd i kravet om brukermedvirkning, ønsket Namsos kommune en Bruker Spør Bruker gjennomført på sine offentlige tjenester. Fokuset for undersøkelsen var hvordan tilbudet fungerte, og eventuelt hvilke forbedringer brukerne mener behøvdes. Tilgangen på skriftlig informasjon var liten, og det var ønske om kontaktpersoner som kunne bistå i spørsmål om rettigheter og tilbud. Få hadde et…
Les merBruker Spør Bruker-evaluering – Steinkjer kommune
I 2006 sa Steinkjer kommune seg villig til å være med på en pilotundersøkelse for Bruker Spør Bruker. Kommunen rekrutterte deltakere til intervjuer fra ulike tjenester innen psykisk helse. Intervjuene ble gjennomført med hjelp av en temaguide utarbeidet av prosessledere i Bruker Spør Bruker og ansatte kommunen. En av tilbakemeldingene fra brukerne av arbeidspraksistiltakene i…
Les mer