Bruker Spør Bruker-evaluering – Sommerstua treffsted, Trondheim kommune

Sommerstua er et lavterskeltilbud for mennesker med psykiske problemer som trenger et sted å møtes i byen. Som et ledd i å styrke brukermedvirkningen i velferdstjenestene, ville Trondheim kommune gjøre en evaluering av treffstedet. Enhetsleder og ansatte ved Sommerstua ville se på mulighetene i framtida for treffstedet, og forbedre og utvikle kvaliteten på tilbudet. De ønsket også å…

Les mer

Bruker Spør Bruker-evaluering – Heimdal treffsted, Trondheim kommune

Som en del av oppfyllingen av kravet om brukermedvirkning i Opptrappingsplanen og ønsket om å gjennomføre en brukerundersøkelse, ønsket Trondheim kommune å benytte seg av Bruker Spør Bruker-metoden. Den er del av en samarbeidsavtale mellom Trondheim kommune og KBT-senteret om evaluering av tilbudet ved de tre treffstedene Veiskillet, Heimdal og Sommerstua. Målsettingen er å få…

Les mer

Bruker Spør Bruker-evaluering – Meråker kommune

Det overordnede målet med Bruker Spør Bruker-evalueringen i Meråker kommune var å bidra til forståelse for hva kommunens tjenesteapparat gjorde bra, og hva som kunne forbedres, basert på brukernes erfaringer. Intervjuene ble gjennomført av Mariann Gladsø og Svanhild Johnsen i november 2007, og rapporten ble skrevet under veiledning av Heidi Westerlund i 2008. Hovedkonklusjonen var…

Les mer

Bruker Spør Bruker-evaluering – Hamar kommune

Det ble i 2007-2008 gjennomført en Bruker Spør Bruker-undersøkelse av Hamar kommune. Evalueringen ble gjennomført i perioden for Opptrappingsplanen for psykisk helse (1999-2010). Det ble gjort intervjuer med i alt 29 brukere av Hamar kommunes psykisk helsetjeneste. Hovedmålet med evalueringen var å dokumentere en vurdering av tjenestens måloppnåelse i et brukerperspektiv. Undersøkelsen ble planlagt og…

Les mer

Bruker Spør Bruker-evaluering – St. Olavs Hospital HF Psykisk helsevern – Samhandling og kvalitet

Mental Helse Sør-Trøndelag tok initiativet til en evaluering av Psykisk helsevern der man ønsket å styrke brukerperspektivet i tjenestene. Prosjektet er en av flere videreføringer av samhandlingsprosjektet «Lettere tilgang til en samordnet psykiatritjeneste». Overordnet problemstilling for undersøkelsen var samhandling og samarbeid rundt pasienter innlagt ved avdelinger i psykisk helsevern. Det ble gjort intervjuer med i…

Les mer

Bruker Spør Bruker-evaluering – Inn på tunet

Inn på tunet (IPT) er tilrettelagte og kvalitetssikrede velferdstjenester på gårdsbruk. Programstyret for Inn på tunet og Fylkesmannen i Sør-Trøndelag tok kontakt med Mental helse, som sammen med Brukerstyrt senter i Midt-Norge foretok en brukerundersøkelse av tilbudene ved fem Inn på tunet-gårder i Trøndelag. Dagfinn Bjørgen ved Brukerstyrt senter i Midt-Norge ledet arbeidet, og gjennomførte…

Les mer

Bruker Spør Bruker-evaluering – Inderøy kommune

KBT gjennomførte på etterspørsel en evaluering av tjenestetilbudene i Inderøy kommune. Kommunen la godt til rette for undersøkelsen, og rekrutterte et bredt utvalg av informanter til brukermøtene. Det kom frem at det var et stort behov for mer informasjon om kommunens tilbud, og om psykisk helse generelt. Informasjon om rettigheter var vanskelig tilgjengelig. Flertallet av…

Les mer

Bruker Spør Bruker-evaluering – Namsos kommune

Som ledd i kravet om brukermedvirkning, ønsket Namsos kommune en Bruker Spør Bruker gjennomført på sine offentlige tjenester. Fokuset for undersøkelsen var hvordan tilbudet fungerte, og eventuelt hvilke forbedringer brukerne mener behøvdes. Tilgangen på skriftlig informasjon var liten, og det var ønske om kontaktpersoner som kunne bistå i spørsmål om rettigheter og tilbud. Få hadde et…

Les mer

Bruker Spør Bruker-evaluering – Steinkjer kommune

I 2006 sa Steinkjer kommune seg villig til å være med på en pilotundersøkelse for Bruker Spør Bruker. Kommunen rekrutterte deltakere til intervjuer fra ulike tjenester innen psykisk helse. Intervjuene ble gjennomført med hjelp av en temaguide utarbeidet av prosessledere i Bruker Spør Bruker og ansatte kommunen. En av tilbakemeldingene fra brukerne av arbeidspraksistiltakene i…

Les mer